Het verdienmodel van een artiest is in de afgelopen decennia flink veranderd. Waar je vroeger nog albums uitbracht die als zoete broodjes over de toonbank gingen, worden deze tegenwoordig nauwelijks verkocht. Waarom zou je als consument ook nog, wanneer je ook alles kunt streamen? Platformen als YouTube, Spotify en Deezer zijn de nummer één plek waar consumenten luisteren naar muziek van artiesten. Dat is heel fijn voor de consument, maar minder prettig voor de artiest. In een album wordt tijd, passie en liefde gestopt, wat minder terug te vinden is op deze platforms. Daarnaast betaalt zo’n platform aanzienlijk minder goed dan het verkopen van een album. Is het streamen van liedjes dan nog wel rendabel?
Verdienmodel streamingsdiensten
Als artiest op Spotify, het grootste streamingsplatform in Nederland, krijg je betaald per 1000 streams. Hier krijg je gemiddeld tussen de €3 en €4 voor. Als je dus een miljoen streams hebt, ontvang je een bedrag tussen de €3000 en €4000. Klinkt best lekker, maar van deze miljoen streams moet je wel alles betalen. Huur van de studio, producers, manager, label, etc. Als je hierna ook nog eens je eigen huur en boodschappen moet betalen, blijft er niet zoveel over. Een artiest moet daarom ongeveer 6 miljoen streams per maand halen om te kunnen leven.
Wat is een stream?
Een stream staat voor iedere keer dat je het liedje luistert. Eén stream is dus één keer luisteren naar een liedje. Het gaat hierbij niet om de persoon, maar het aantal keren dat het liedje wordt gedraaid. Eén persoon kan in zijn eentje dus ook verantwoordelijk zijn voor 10 streams. Maar vanaf wanneer telt Spotify het luisteren naar een liedje als een stream? Stel je voor dat je net het liedje aanzet, maar het niet bevalt en je het liedje al snel weer uitzet. Ook daar heeft Spotify wat op bedacht. Vanaf 30 seconden luisteren naar het liedje telt het luisteren als een stream. Zet je het liedje na 20 seconden alweer uit, dan telt dit niet als een stream. Het maakt daarentegen ook niet uit of je na deze 30 seconden het lied afluistert of niet. Als je eenmaal 30 seconden hebt geluisterd, telt dit als één stream.
Invloed op liedjes
Dat alles tegenwoordig om streams draait, heeft ook zijn invloed op de liedjes die gemaakt worden. Hoe meer streams, hoe meer een artiest uitbetaald krijgt. Het loont daardoor om je liedjes korter te maken. Reken even mee: als jouw liedje 5 minuten duurt, kan het lied maximaal 12 keer beluisterd worden door één persoon in een uur. Als je liedje 3 minuten duurt, kan het lied 20 keer beluisterd worden in een uur. Daar zit dus een verschil van 8 streams in en dat gaat snel aantikken. Daarom zijn de liedjes tegenwoordig korter dan vroeger. Wil je jouw favoriete artiest dus een financieel duwtje in de rug geven? Zet dan het kortste liedje op repeat en eventueel op mute als je het liedje even niet wilt horen. Spotify heeft namelijk niet in de gaten dat je geluid uitstaat, waardoor ook een liedje wat op mute staat gewoon telt als stream.